Sázava : řeka protkaná železnicí /

Vladislav Vančura napsal Tři řeky. Jan Rendek tři řeky vyfotografoval, Václav Větvička je prošel i projel, poptal se, zavzpomínal a zapsal. Třetí naší společnou řekou je Sázava. Domníváme se, že u nás není jiná řeka, která by se vpila do tolika lidských srdcí i osudů. Na horním toku pomáhala ještě v...

Celý popis

Hlavní autor: Větvička, Václav
Další autoři: Rendek, Jan
Médium: Kniha
Jazyk: Česky
Vydáno: Praha : Jan Vašut, c2011
Vydání: České vyd. 1.
Témata:
Štítky: Přidat štítek
Žádné štítky neexistují, buďte první, kdo přidá svůj vlastní štítek!
LEADER 02751nam a2200253 4500
001 73355
005 20180331182922.0
008 111122s2007 xr |||||||||u||||czecze d
020 |a 978-80-7236-745-0 :  |c 499.00 Kč  |q (váz.) 
040 |a CRG502  |b cze 
041 0 |a cze  |h cze 
080 |a 908.437  |2 h 
100 1 |a Větvička, Václav  |4 aut  |9 20402 
245 1 0 |a Sázava :  |b řeka protkaná železnicí /  |c text Václav Větvička ; fotografie Jan Rendek 
250 |a České vyd. 1. 
260 |a Praha :  |b Jan Vašut,  |c c2011 
300 |a 147 s. :  |b , barev. fot. ;  |c 33 cm 
500 |a Obsahuje bibliografii a rejstřík 
520 2 |a Vladislav Vančura napsal Tři řeky. Jan Rendek tři řeky vyfotografoval, Václav Větvička je prošel i projel, poptal se, zavzpomínal a zapsal. Třetí naší společnou řekou je Sázava. Domníváme se, že u nás není jiná řeka, která by se vpila do tolika lidských srdcí i osudů. Na horním toku pomáhala ještě ve středověku při tamní stříbrné horečce. Tam také, ale hlavně na středním toku, mlela v ryze zemědělské krajině obilí a řezala dřevo; to navíc ještě nesla na svých vlnkách nejdřív jen jako polenové, později svázané ve vory a prameny. Z požáreckých lomů vozila do Prahy kámen. Její síla poháněla hamry ve zdejší „době železné“. Na jejích březích vyrostly proslulé sklárny a stála tam centra vzdělanosti: Sázavský klášter ani klášter žďárský nejsou jediné. Žďár, Přibyslav, Havlíčkův Brod, Světlá, Ledeč, Zruč, Český Šternberk, Rataje, Sázavy (tři obce se po ní tady jmenují!), Čerčany, Týnec – a snad i Jílové – to jsou jen větší korálky na jejím náhrdelníku; menších je nepočítaně. A zeptejte se vodáků a skautů na Sázavu. Nádavkem se Sázava ještě koncem 19. století seznámila s železnicí a to ji poznamenalo nejvíc. Od Žďáru nad Sázavou po Davli, nebo, chcete-li i proti proudu, od Davle do Žďáru. Dráha nejdřív sloužila průmyslu, obchodu a přepravě jako takové. Později, ale ne o mnoho, přispěla železnice ruku v ruce s řekou Sázavou k rozvoji fenoménu jinde snad ani nevídanému: trampingu, tábornictví a chataření. O ctitele nemá nouzi. Která z našich řek má podobný osud? 
653 |a vlastivěda  |a řeky  |a Sázava  |a fotografie  |a stavby  |a díla  |a vodní  |a mosty  |a hamry  |a mlýny  |a jezy  |a lomy  |a vory  |a sklárny  |a břehy  |a Sázavský klášter  |a architektura  |a lidová  |a fotografické publikace 
700 1 |a Rendek, Jan  |z 19  |4 pht 
910 |a CRG502 
999 |d 73355 
993 |0 0  |1 420220035173  |4 0  |6 908_437000000000000  |7 0  |9 86297  |a 379.24  |c 35173  |d 2011-11-22  |f DOSP  |g 908.437  |h 499.00  |i Praha OPA  |j 77  |l DOSP  |m 1  |n 0  |r 2022-06-27  |s 2020-08-14  |t 5  |w 2018-03-31  |y KN  |z SM  |v V